CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

تنويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

أحداث هذه القصة مستوحاة من واقع كليات الطب في مصر وليست من الخيال وان كانت الشخصيات غير حقيقية وانما هي تعبر عن الواقع بكل ما فيه من جيد أو سيء

Sunday, March 30, 2008

يا فرحة ما تمت خدها الكتاب وطار

اعتراف واجب
طالب الطب قبل الكلية موس مذاكرة وبعد دخول الكلية منشــــــار

-5-

كانت فرحة ممتاز بأول كتاب طبي يشتريه لا تقل عن فرحة الشعب المصري بفوزه بكأس افريقيا , فحب الكتب بدأ معه منذ صغره , الكتب تجري مجري الدماء في عروقه , بل انه يتخيل ان حياته مجرد أوراق بين جلدتي كتاب.

علي مائدة الغداء جلس الوالد والوالدة وجلس ممتاز.
عامل ايه في الكلية يا ممتاز يا ابني-
سأل والده
-الحمدلله يا بابا كله تمام
-هو ايه يا ممتاز اللي انت حاطّه جنبك ده
-اه ده اول كتاب يا بابا اشتريته النهاردة كان نفسي يبقي كتاب اشعة ورسم قلب
-طيب علي بركة الله ايوة كدة علشان اتطمن عليك , واي حاجة تحتاجها قولي علي طول
-ربنا يخليك يا بابا

بعد تناول الغداء في اسرع وقت ممكن , طار ممتاز الي غرفته ومعه كتابه , واغلق باب الغرفة , ووضع الكتاب علي مكتبه وهو يقول في سعادة
-أخيراً بقينا لوحدنا
بعد أن اعد ممتاز نفسه للمذاكرة واغلق النوافذ وأسدل الستائر ,جلس علي كرسيه وبدأ بقراءة ما كُتب علي غلاف الكتاب. فهم ممتاز ان الكتاب لمادة "الفسيولوجي" وحاول أن يتذكر من المحاضرات معني كلمة "فسيولوجي" فلم يستطع.
وحتي لا يضيع وقته قام واتصل بصديقه مرتضي
-مرتضي باقولك ايه , هو الفسيولوجي دا اللي هو ايه
-نعم , انت مش عارف لحد دلوقتي ,طيب مش مهم , بص دي المادة اللي بتتكلم عن وظائف الجسم , والميكانيزمات اللي بيشتغل بيها..فهمت؟
-اه اه طبعا فهمت انا بس كنت ناسي , يلا روح ذاكر بقي ما تضيعش وقت, سلام
-سلام
وضع مرتضي السماعة علي الطرف الاخر مندهشا من حماس ممتاز وقال في نفسه
-هو ماله مستعجل علي ايه؟

اما ممتاز فقد عاد للجلوس علي كرسيه وقلب الغلاف ليبدأ في قراءة أول صفحة.
لم يفهم معني العنوان فقال في نفسه
-مش مشكلة اكيد لما اقرا الموضوع هافهم اكتر
ثم تابع قرائته في حماس
بعد حوالي ساعة من محاولاته لاختراق اسوار الفسيولوجي التي باءت كلها بالفشل , قام ممتاز الي المكتبة وتناول القاموس الطبي الذي اهداه له خاله بمناسبة دخوله كلية الطب.
بدأ ممتاز في ترجمة الكلمات كلمة كلمة في نشاط وسعادة.
وبعد حوالي ساعة اخري كان ممتاز قد انتهي من ترجمة نصف صفحة بالكتاب , نظرالي الكتاب فوجده مشوها فكل كلمة فوقها كلمة اخري -الترجمة- فتغاضي عن ذلك وبدأ في القراءة بعد الترجمة قائلا
"مش مهم المهم اني افهم لما اقرا.
وانقضت ساعة اخري , وكان ممتاز قد بدأ يشعر بالتعب , فنظر في ساعته , 3 ساعات مضت وهو بالغرفه , نظر في كتابه نصف صفحة فقط والتي أدرك بعد ترجمتها انها مجرد مقدمة عن الكتاب فشعر وقتها وكأن أحدهم "قاعد جوة الكتاب ومطلع له لسانه وهو يردد كان غيرك أشطر".
نهض ممتاز عن كرسيه هاربا من اللسان واخذ يتجول في غرفته ذهابا وايابا وهو يردد كالمجنون
-نصف صفحة في 3 ساعات ولا 3 ساعات في نصف صفحة , نصف صفحة في 3 ساعات ولا 3 ساعات في نصف صف..
قاطعته امه التي دخلت لتطمأن علي ابنها الذي ذهب ولم يعد من 3 ساعات وهو حبيس الغرفة وتفاجات به يهذي
-ميزو فيه ايه يا حبيبي , انت تعبان , مالك يا ممتاز
-ماما..هو انا بقالي 3 ساعات هنا مش كدة
-ايوة مانا علشان كدة دخلت اتطمن عليك , انا وباباك قلقنا عليك اوي
-اااااااااااااه ..يعني نصف صفحة في 3 ساعات ..لا لا ما تقلقوش خالص انا كنت بافك الخط قصدي كنت بافك الطلاسم اللي في الكتاب
-خط ايه وطلاسم ايه , انا ما بقتش افهم منك حاجة من ساعة ما دخلت الكلية دي , مرة ترجعلي مسخسخ ومرة بتغني للكتاب ومرة ادخل عليك الاقيك بتهلوس , اوعي يا ممتاز تكون بتتعاطي حاجة كدة ولا كدة دانا كنت اموت يا حبيبي
-لا لا يا ماما بعد الشر عليكي انتي مخك راح لبعيد أوي انا كويس ما تقلقيش , انا حتي لو فكرت اتعاطي حاجة هاتعاطي امبول فسيولوجي , حباية تشريح.. أو لو سبتوني كمان تلات ساعات هنا لوحدي ممكن واحتمال ساعتها يبقي
سم وارتاح

6 comments:

wanna b a physician said...

لا اول كتاب كان اناتومى مقدمة والحقيقة ماكنش طلاسم اوى اوى يعنى بافهم انجليزى مصطلحات بس كانت صعبة
تحياتى

شهرزاد said...

هههههههههههههههه
تحفه ماشاء الله
الحلقة دي دمها خفيف جدا
أنا في رايي انهم يلحقوا مع كل كتاب لطلبة السنة الأولى حبوب مهدئة
حرام شباب البلد هيضيع

الفارس الملثم said...

هههههههههههههه

كان نفسي يبقي كتاب اشعة ورسم قلب

ايه حكاية الاشعة ورسم القلب مع ممتاز دي ...

لا بجد انا مستمتع بمتابعة حكاية ممتاز واسلوبك جميل اوي ويمتاز بخفة الدم .

واصلي يا دكتورة وفي انتظار التكملة

asfour-elnar said...

كابتن ميزو بيكلم نفسه من اول صفحه

في الكتاب

اومال لما يبقي ميزو بجد وياخد اللقب

رسمي حايكون جراله ايه!!!!!هو ده فعلا

طالب الطب ف مصر

dr_modymodak said...

بجد المدونه دي دمها خفيف جدا يا سنو

وعندك حق تماما فعلا الواحد في اول سنه ليه بيدخل بكل حماس وللاسف بيصطدم بالواقع

بس سنه ورا سنه فهمنا اللعبه خلاص

سنووايت said...

wanna b a physician
انا اول كتاب جبته بردو كان تشريح بس ممتاز حظه وقعه في كتاب الفسيولوجي بقي



شهرزاد
هههههههههه
حبوب مهدئة بس , الحاجات دي ما بتأثرش معانا



الفارس الملثم
الاشعة ورسم القلب هما حلم ممتاز وصورة كلية الطب في نظره والدكتور في خياله متمثلة في الاشعة ورسم القلب ودا سبب اختيار المدونة , وفي اخر الحكاية هنتشف سبب اختيار الاسم دا بالذات



عصفور النار
هو بيكلم دلوقتي نفسه بعد كدة هيكلم الجيران وبعدين مش هيتكلم اصلا



د/مودي
اسعدتني بتعليقاتك
وفعلا اللعبة بتتفهم بس للاسف ان الامل بيفضل معاك لحد ما بتكتشف ان الامل دي كلمة اتلغت اساسا