CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

تنويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

أحداث هذه القصة مستوحاة من واقع كليات الطب في مصر وليست من الخيال وان كانت الشخصيات غير حقيقية وانما هي تعبر عن الواقع بكل ما فيه من جيد أو سيء

Tuesday, April 15, 2008

ليست صدمة واحدة ولا اثنتان بل.. ثلاثة

اعتقاد خاطيء :
معاناة طالب الطب مع الدروس الخصوصية تنتهي مع الثانوية العامة
-7-
الشهر الثالث لممتاز بالكلية , وقد بدأت تظهر عليه اعراض طالب الطب من يأس واحباط , حالة من التوهان والسرحان والامتعاض والقرف وشعور بالخطر و بالمسئولية ولكنه لم يكن يعلم أية مسئولية بعد ولم يدرك اي خطر قادم.

مامااااااااااااااااااااااااااااا , مامااااااااااااااااااااااااا
بسم الله الرحمن الرحيم , خيراللهم اجعله خير, مالك يا ممتاز , فيه ايه يا ضنايا
نفس الكابوس يا ماما نفس الكابوس انا خلاص تعبت تعبت
لا حول ولا قوة الا بالله , معلش يا حبيبي قوم اشرب مية واتوضي وصلي ركعتين
مش قادر أقوم يا ماما , انا مش قادر اتحرك من مكاني , انا هأتصل بمرتضي واقوله يجيب الهيكل اللي انا اشتريته من عنده , أنا هاروح ارجعه مش عايزه مش عايزه خالص
يا ممتاز ما انت ما رضيتش تخليه في البيت هنا ووديته عند مرتضي وبتروح تذاكر هناك خلاص بقي خليه امال هتذاكر ازاي بس
يا ماما مش قادر انا شهرين علي الحال دا , انا نفسي انام من غير قلق ومن غير كوابيس , بحس اني باتخنق
طيب قوم بس واسمع كلامي وتعالي علشان نفطر قبل ما تنزل الكلية

وعلي مائدة الافطار جلس ممتاز ووالده ووالدته يتناولون افطارهم , اما ممتاز كان في واد اخر
مالك يا ممتاز , ما بتاكلش ليه يابني
هه.. معلش يا بابا مليش نفس
ايه بس يا ممتاز , ايه اللي جرالك , لا بتاكل ولا بتشرب ووشك اسود وعنيك مش باينة , عامل في نفسك ليه كدة بس
معلش يا بابا اصلي ما بانامش كويس
طيب يلا كُل معانا واحنا نفتح نفسك
حاضر يا بابا هاكُل أهو.. ماما انتي غسلتي ايدك كويس قبل ما تحضري الفطار
وانا من امتي ما باغسلش ايدي قبل ما اجهز الاكل يا ميزو , كُل بس وبطل غلبة
نظر ممتاز الي المائدة والي اصناف الطعام ولفت نظره وجود اللانشون والبسطرمة فاثاراه خاصة وانه قاطع اللحوم منذ دخوله المشرحة وصار نباتيا , لان اللحوم تذكره بشكل العضلات التي يدرسها
انا مش عايز لانشون ولا بسطرمة ولا أي حاجة فيها لحمة قدامي , انتو ليه بتحاولوا تستفزوني
**
قالها ممتاز وقام من علي مقعده غضبا , ارتدي ملابسه وذهب لياخذ مرتضي في طريقه الي الكلية
ميزو ايه اخبارك النهاردة , لسة بردو مش بتنام
انا تعبان اوي يا مرتضي ومحدش قادر يفهمني ويقدر مشاعري
مشاعر ايه وتعبان ايه , انت مكبر الموضوع اوي يا ميزو , خد الحياة كدة ببساطة واتعامل مع الموضوع بمنطق علمي بحت , المشاعر دي تسيبها في الدولاب مع هدوم البيت
انا نفسي ابقي زيك كدة بس مش عارف
الحنية دي جبتها منين ياعم, داحنا معانا بنات ارجل منك يابني , تلاقي الواحدة منهم داخلة علي الجثة هتاكلها فاكرة نفسها واقفة في المطبخ وبتنظف فرخة , استرجل شوية يا ميزو بلاش الدلع دا
شفت انت مش فاهمني , الموضوع مش حنية ولا دلع , الموضوع اني بقيت احس اني مش بني ادم
بقولك ايه اجمد كدة وقوللي خلصت كام صفحة من الحاجات اللي علينا
ولا حاجة, انا مافتحتش ولا كتاب ولا قادر اذاكر حاجة ولا عايز اصلا
اااااااااه طيب اسمع كلامي بقي وتعالي احضر معايا الدروس
يا مرتضي موضوع الدروس دا انا مليش فيه مانت عارف , وبعدين انا كان نفسي ادخل الكلية علشان اعتمد علي نفسي بقي واخلص من دروس الثانوية , اقوم ادخل الاقي دروس في طب
بص هو نظام الكلية كدة هنعمل ايه يعني ماحنا لازم ناخد دروس علشان نفهم
طيب وانت هتجيب فلوس الدروس منين من غير زعل يعني
لا ولا زعل ولا حاجة مانت عارف البير وغطاه , شوف يا سيدي انا اتفقت مع الدكاترة هاعمل لهم دعاية وهم هيخلوني احضر ببلاش انا مش هادفع الفين جنيه في كل مادة انا
اااااه علشان كدة بتقولي احضر معاك .. بتعمل بيزنس علية يعني
لا عيب يا ميزو متقولش كدة انا بقولك علشان مصلحتك بس
ماشي يا عم
**
كان ممتاز ومرتضي قد وصلا للكلية ودخلا المدرج في انتظار المحاضرة
مرتضي هو المدرج بقي فاضي كدة ليه , فاكر اول يوم جينا فيه كنا ما بنلاقيش مكان علي الارض علشان نقعد
البركة في الدروس يا ميزو , مين اللي هيضيع وقته في المحاضرات يعني ويا ريتك هتستفيد ادينا بنيجي نحضر ونخرج وقفانا بيقمر عيش ولا بنفهم حاجة , مش عارف ايه اللي عاجبك في المحاضرات وساحبني وراك في كل محاضرة
والله انا بايني خرجت من المدرسة في ثانوي علشان ادخل مدرسة اكبر في الجامعه
**
دخل الدكتور وعلي وجهه ابتسامة عريضة , بعد تقديم نفسه للطلبة أعلن عن ميعاد اول امتحان تشريح في ما تم دراسته في ال3 شهور الماضية فهاج المدرج وارتفع صوت الطلبة بهمهمات متفاجئة

امتحان ايه دا محدش قالنا حاجة يا نهار مش فايت, انا خلاص ضعت ضعت
اهدي يا ممتاز , دا امتحان عبيط بكام درجة وبعدين اسئلته سهلة ان شاء الله ما تقلقش
ما اقلقش ايه يا مرتضي دانا مش عارف شكل الكتاب ايه وبعدين مافيش جدول نزل ولا اي حاجة هو احنا هنمتحن تشريح كدة مع نفسه مش لازم ينزل جدول بباقي المواد وتوزيع الدرجات
بردو هيقولي جدول ودرجات , يا ممتاز احنا مش في مدرسة وبعدين الدكتور قالنا امبارح في الدرس علي موضوع الامتحان
يعني انت كنت عارف وما قلتليش
لا ..اه انا بس ما كنتش عايز اخضك
لا تخضني ايه , انا ما باتخضش , انا مافيش حاجة تهزني ابدا ,انا جامد جدا , انا مفيش مني اتنين انا مش خايف خالص انا مش قلقان انا كويس جدا انا... انا عايز اروح

6 comments:

الفارس الملثم said...

صعبان عليا ممتاز ده اوي , ايلاقيها منين ولا منين ..

منتظرين التكملة يا سنووايت

تحياتي
محمد

Mafrousa said...

تصدقى انا باستنى البوست بتاعك زى المسلسلات بالظبط.......وعايزه اعرف ايه اللى حيحصل....سنووايت حبيبتى ممكن فى المره القادمه كده فى اخر الحلقه ...تبقى تكتبى نبزه عن الحلقه القادمه ..بتكتبى حلو جدا ...الا بالمناسبه انتى بتذاكرى امتى؟

dr_modymodak said...

اتاخرتي كتير يا سنو ووحشنا ممتاز بسذاجته ومرتضي بواقعيته

انا فعلا فاكر اني في اولي وتانيه اخدت كورس عملي تشريح لاني كنت ضايع في العملي

بس يا سنو هم اللي بيجبرونا علي كده لانك لو لقيتي حد يعلمك بجد في الكليه عمرك ما هتفكري تخرجي براها

بوست جميل اوي ومتتاخريش علينا

wanna b a physician said...

يا دكترة هو حقيقى مكبر الموضوع
بس فعلا البنات كانت بتبقى هتالك الجثة بس هو شوية كدا وتلاقيه بيقعد ياكل ويشرب كانز كمان مع الجثة
اما المحاضرات فانى مقاطعها من زمن
اما الدروس فانا مش باروحها باسمعها بس
بس باحضر الراوندات اهو بنشوف العملى ونستفيد برضوة ساعات ويا معين

wanna b a physician said...

نسيت اقولك ان كان فى ناس بتعلم حلو برضوة
مش دايما الناس وحشه يعنى فى المشرحة برضوة كان فى دكاترة جميله بس اللى يبقى مركز مش دروس وبس
سلامى ليكى وبالتوفيق

سنووايت said...

الفارس الملثم
منين ولا منين ؟ هو مش عارف يلاقيها منين ولا منين
منظرين متابعتك دايما ايها الفارس


واحدة مفروسة
ههههههههه مسلسلات مرة واحدة , بص هو انا لو مش بابقي عارفة هاكتب ايه المرة الجاية هي بتيجي كدة فلو كتبت نبذة هاضطر اني اكتب عن نفس النهاية مفتوحة كدة احسن علشان تستنيها دايما
بجد انبسطت اوي لما قريت التعليق بتاعك وحسيت انك مهتمة بممتاز وهو كمان مبسوط جدا
اما باذاكر امتي فانا باذاكر في اي وقت وفي كل وقت
:)


د/مودي
معلش اني اتاخرت بس كان فيه ظروف منعتني من الكتابة وخاصة اني لازم اكون في مود كويس علشان تطلع الحلقة حلوة
اما موضوع الدروس فطبعا عندك حق , لو فيه نظام في الكلية كنا اهتمينا وحضرنا علي فكرة انا مش باخد دروس و باحب احضر المحاضرات لكن مش هاقدر اقول اني باستفيد منها زي ما باستفيد مثلا لو سمعت درس , المشكلة في النظام
ان شاء الله مش هاتاخر بعد كدة والبركة في تعليقاتكم الي بتشجعني اني اكمل

wanna b a physician
ممتاز مكبر الموضوع شوية يمكن , بس دا علشان اوضح الصورة مش اكتر مع اني اعرف ناس كانت حالتهم اصعب من حالة ممتاز بكتييييير
وطبعا زي ما فيه وحش فيه ناس كتير كويسين بس زي ما قلت فوق مش المشكلة في ان الدكتور بيشرح او لا المشكلة ان مافيش نظام في اغلب كليات الطب في مصر
وربنا يوفقنا ويوفقهم وحد يقدر يغير النظام علشان ينقذ الاجيال الجاية