CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

تنويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

أحداث هذه القصة مستوحاة من واقع كليات الطب في مصر وليست من الخيال وان كانت الشخصيات غير حقيقية وانما هي تعبر عن الواقع بكل ما فيه من جيد أو سيء

Friday, April 18, 2008

مُجبر ممتاز لا بطل

قاعدة-2-
في البداية تنسي نفسك امام الكتاب بالساعات , ثم تنسي نفسك بعد ذلك باقي العمر
-8-
بعد أن استطاع مرتضي أن يقنع صديق عمره ممتاز بضرورة التعامل مع الهيكل العظمي وخاصة ان امتحان التشريح علي وشك , استطاع ممتاز في فترة ليست بالقصيرة ان يتعود علي وجود الهيكل العظمي في غرفته واستذكار دروسه عليه واستطاع قهر خوفه وقلقه فلم تعد تراوده الكوابيس مرة اخري , ولم يكن ذلك بالشيء السهل عليه ولكنه بعد صراع داخلي عنيف مع نفسه.
اما مرتضي فبعد ان استرد ممتاز منه الهيكل اصبح يزوره هو كل فترة ليستذكر عنده دروسه علي الهيكل فلم يكن قد اشتري واحدا بعد.ومن هنا تغيرت نظرة ممتاز للكلية وللمذاكرة , فاصابه نشاط غير عادي ورغبة في تجاوز ايامه الصعبة التي مضت والعودة بقوة لتعويض ما فاته و لتفوقه ونجاحاته.
****************

بعد صلاة الجمعة , رجع ممتاز وطلب من والدته اعداد كوبا من الشاي و دخل غرفته واغلق بابه عليه منبها علي والدته عدم ازعاجه اثناء مذاكراته.
عندما انتهت الام من اعداد الغداء جلست في انتظار ان يخرج ممتاز من غرفته فالساعة قد قاربت علي الخامسة ولم يتناولوا غداءهم بعد ولكن لم يفتح باب الغرفة ابدا. دخلت الام لتستريح بغرفتها منتظرة ان يتم الافراج عن ممتاز.. وفي تمام السابعه ايقظها والد ممتاز من نومها

يا ام ممتاز اصحي كفاية نوم , هو احنا مش هنتغدي ولا ايه انا عصافير بطني بتهوهو
هي الساعة كام يا حاج
الساعة سابعة وانتوا نايمين , داحنا لو كنا صايمين كنا فطرنا من ساعتين
ياااااااه هو ممتاز لسة ما خرجش ولا ايه
لا ممتاز قافل علي نفسه من ساعتها
يا لهوي , ليكون الواد جراله حاجة وهو قاعد جوة مع العظم اللي جايبهولي ده, روح يا حاج خبط عليه انا قلبي مش مطمن

واسرع والد ممتاز الي الباب وطرقه بعنف وبسرعة مناديا ابنه
ممتاز ممتاز افتح يا ممتاز يا ابني , ممتاز انا ابوك يا ابني افتح

فتح ممتاز الباب متعجبا من تعبيرات ونظرات ابيه والعرق المتصبب علي جبينه
فيه ايه يا بابا خضتني
الحمدلله انت اللي خضيتنا يا ابني , انت في الاودة من الساعة 2 ودلوقتي الساعة 7 احنا ما اتغديناش مستنيينك علشان نتغدي سوا
ياااه سابعة , انا ما حسيتش بالوقت , معلش اصلي كنت عايز اخلص الصفحة اللي في ايدي وبعدين اخرج , دقيقة وهاحصلك علشان نتغدي
انت بقالك 5 ساعات حابس نفسك وماخرنا علي الغدا علشان بتذاكر في صفحة !! طيب يا ابني بسرعة علشان نلحق ناكل

جلس الاب في انتظار الطعام علي احر من الجمر , حتي اتت والدة ممتاز بالطعام , وجلسا الاثنان في انتظار ممتاز الذي جاء بعد قليل ماسكا باحدي يديه كتابا وباليد الاخري شيئا اخر ما ان رأته والدته حتي صرخت في ابنها
ايه يا ممتاز دا , انت مش شايفنا هناكل , ارمي القرف اللي في ايدك دا وقوم اغسلها بالماء والصابون والكلور
يا ماما مفيش حاجة معلش استحملوني شوية اصل الامتحان قرب ولازم اخلص اللي ورايا انا ما صدقت
ايوة يا ابني بس هناكل ازاي وانت حاططلنا ايد واحد ميت جنب الاكل
يا ماما دي عظمة مفيهاش حاجة يعني يللا بالهنا والشفا

وهكذا تناول الثلاثة الغداء بصحبة العظم ولاول مرة , وكان ذلك بداية تغير حياة ممتاز واسرته وتاثرها بدخوله كلية الطب.

في المساء اتي مرتضي لاستذكار دروسه عند ممتاز , فجلسا الاثنان بغرفة ممتاز وبصحبة الهيكل
بس ايه التغيير الفجائي دا يا ميزو , انا ما كنتش فاكرك هتستسلم بسرعه كدة
اه ولا انا بس الحمدلله قدرت اتغلب علي نفسي
اه طبعا , كدة احسن , بس يعني لازم تهتم بالمواد التانية زي التشريح كدة انا سمعت ان هيبقي فيه امتحان فسيولوجي بعد التشريح ب 5 ايام
ياااااه 5 ايام , انا هالاقيها منين ولا منين , دانا يادوب بدأت اذاكر التشريح , اعمل ايه انا دلوقتي
بص انا باقول تذاكر يومين كدة تشريح وبعدين تنقل علي الفسيولوجي , وانا بقول يعني لو مش هتبقي محتاج الهيكل ياريت تبقي تسيبهولي كدة كام يوم , انا محتاجه
طيب وهو انت مش هتذاكر فسيولوجي
لا مانا مخلصه
مخلصه؟؟ ما قلتليش يعني انك بتذاكر فسيولوجي قبل كدة
اه مهو يا ميزو انا لقيتك مش في المود فماحبتش اضايقك وبعدين يعني انا مش مذاكر اوي ده هو كدة بس قراية مع الدرس
اااااااه اه صحيح كتر خيرك , طيب خلاص انا هاشوف وهابقي اقولك كدة

لأول مرة شعر ممتاز بشيء غريب في صدره تجاه مرتضي , مرتضي صديق طفولته الذي لطالما شاركه أسوأ واجمل لحظات حياته , اليوم شعر بأن من يتكلم امامه ليس مرتضي وانما شخص اخر غريبا عنه , وظل يفكر طوال ليله , تري هل احساسه تجاه مرتضي نابع من شيء حقيقي ام انها مجرد مشاعر قلقة ادخلها الشيطان فيما بينهما؟؟

5 comments:

dr_modymodak said...

فعلا بتحصل يا سنو لما يكون واحد من اقرب الاقربين ليكي ومعاك في نفس الكليه وكل يوم تروحوا وتيجوا مع بعض بس بيداري

مش عارف هل ده بيعمل بالمثل اللي بيقول داري علي شمعتك تقيد طيب ليه دا انا اكتر واحد اتمنالك الخير

النيات يعلمها الله بس الواحد لما فعلا يكون مزنوق اوي ووراه هم ما يتلم دماغه تضرب بقي

وبعدين سبع ساعات بيذاكر في صفحه هههههههه ليه هيحضر فيها

جميل ومضحك كالعاده

wanna b a physician said...

اه فعلا اللى يعيش ياما يشوف
الدنيا بتعلم كتير والناس بتتغير
كله بيخبى على بعضه انه مزاكر وكله يقولك مش مزاكر حاجة والدنيا ملخبطة وهكذا
تحياتى

الفارس الملثم said...

بيبقي صعب اوي الاحساس بتاع احساسك ان صديقك بيفكر في مصلحته وبس او علي الاقل بقي بيطبق مبدا انا اولا ..

اكيد لو الاحداث اثبتتله صدق ظنونه اتكون صدمة جامدة اوي ..

مستنين التكملة يا سنووايت

تحياتي
محمد

Mafrousa said...

تصدقى انا فعلا بقى ...بقرأ و شايفه فى خيالى و الله كانها تمسليه...و انا زعلانه منك اتخضيت بجد و افتكرته مات و عنيا دمعت.. خضتينى...
بصى بقى اللى عمله مرتضى ده بيحصل ....الناس بتبقى خايفه من القر ..و الصراحه انا لما بكون فى منتصف عمل معين و حد بيعرفه .. مش بكمله..و الله انا مش ببالغ .. حتى الاخوات بيخبوا على بعض امال بقى الاصحاب ...معزورين...النفوس بقت وحشه...و برضه لم تعطى نبذه عن الحلقه القادمه

سنووايت said...

د/مودي
داري علي شمعتك تقيد وداري علي فرختك تبيض
طبعا دا شعار نص طلبة كلية الطب ونفسي اعرف ليه يعني ايه امشكلة لما تقول انك مذاكر او لا بصراحة مش عارفة موضوع الحسد موجود طبعا بس في الكلية لاحظت ان الناس بتعمله حساب زيادة عن اللزوم
وحتي ممتاز بدأ يلاحظ كدة :)



wanna b a physician
وكله بيبان في الاخر
صح



الفارس الملثم
فعلا هتكون صدمة جامدة اوي وممتاز مش ناقص صدمات اصلا
بس ربنا معاه بقي



واحدة مفروسة
لا لا ماتخافيش مش معقول البطل هيموت من الحلقة 8 لسة قدامه 22 حلقة علي الاقل :)
الحسد موجود بس مش معقول انك تشك في كل الناس اللي حوليك
يمكن النفوس بقت وحشة فعلا بس انا علي فكرة اول مرة اعرف ان الاخوات ممكن يحسدوا بعض.. معقولةة!!