CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

تنويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

أحداث هذه القصة مستوحاة من واقع كليات الطب في مصر وليست من الخيال وان كانت الشخصيات غير حقيقية وانما هي تعبر عن الواقع بكل ما فيه من جيد أو سيء

Thursday, May 8, 2008

لحظات مع انا الاخر

قاعدة
اذا دخلت في معركة مع ذاتك فتأكد مسبقاً أنك مهزومُُ مهزوم

-12-
بعد خروج أمل من المدرج , نظر ممتاز الي مرتضي نظرة لوم وعتاب ولا تخلو أيضاً من الغيظ ثم قال له
أنا مش هألومك ولا هاعاتبك علي الكلام اللي قلتله والتصرفات اللي بتعملها لأن اللي واقف قدامي دا مش مرتضي اللي اتربيت معاه , فكر كدة في اللي بتعمله ولما ترجع تاني مرتضي اللي انا اعرفه انت عارف البيت اللي ياما قعدنا فيه سوا
ولم ينتظر ممتاز رداً علي كلامه , بل لملم أشيائه في صمت ومضي في طريقه خارج المدرج تاركاً مرتضي الذي شعر ببعض الخزي من نفسه ومن تصرفه والذي نظر من حوله فوجد نظرات الاحتقار من جميع من كانوا بالمدرج ويتابعون الموقف في اهتمام , فخرج هو الاخر.
**
اما ممتاز فبعد أن خرج ظل يبحث عن امل بالكلية ولكنه لم يجد لها اثر, فقرر الرجوع لمنزله عندما شعر بأن يومه انتهي من قبل أن يبدأ.
**

دخل ممتاز المنزل واستقبلته أمه بقلق بالغ فلم تعهد رجوعه من الكلية في هذا الوقت المبكر
ممتاز ايه اللي رجعك بدري كدة دانت لسة نازل , ايه اللي حصل
مفيش يا ماما بس حسيت اني مصدع شوية
ولم تقتنع امه بكلامه وساورتها الظنون علي عادة الأمهات , فبدات في البكاء-علي عادة الامهات ايضا
فيه ايه يا ممتاز ما تخبيش علية دانا امك
يا ماما مفيش حاجة انا زي القرد اهو , صدعت بس شوية , اعمليلي كباية شاي من ايديكي الحلوين دول وان هابقي تمام
فسحبت امه دموعها واتجهت الي المطبخ لاعداد الشاي
اما ممتاز فدخل غرفته وارتمي علي فراشه يفكر في ما حدث , وكل ما كان يشغله "أمل" , تري بم تفكر الان فدار بينه و بي نفسه هذا الحوار
..
تفتكر يا ممتاز انها زعلت
اكيد طبعا , انت عبيط , اذا كنت انت نفسك احرجت
بس انا ما عملتش حاجة , هو مرتضي اللي احرجها بغباؤه منه لله
ايوة بس متنساش انك وقفت تتفرج وسبته لحد ما كان هيغلط فيها
فيه ايه يا عم بالراحة علية , هي اكيد لما تعرف الحقيقة هتعذرني وتفهمني ومش بعيد اصعب عليها كمان
وايه اللي خلاه اكيد يعني , هو علشان انت معجب بيها فاكرها هي كمان معجبة بيك!!!!
صحيح هي ما شافتنيش غير مرتين ايه اللي يخليها تفكر تكلمني تاني بعد اللي حصل
شفت بقي شفت مش قلتلك
أيوة عندك حق.. يعني انا كدة خسرت امل خلاص
اه خسرتها خلاص .. خلاص خسرتها
يعني ما أروحش اكلمها تاني
افرض رحت تكلمها وكسفتك .. هيبقي شكلك بااااااااااااااايخ اوي
اه صحيح وممكن تسيبني وتمشي
يييييييييييي علي المنظر
عندك حق.. بس ممكن تديني فرصة افهمها واعتذرلها
وممكن ما تقبلش الاعتذار
طب ولو ما قبلتوش هاعمل ايه.. ايه رأيك
أنا شايف انك تنسي الموضوع دا بقي وتحتفظ بكرامتك
انت غريب اوي مالك كدة عمال تحبط فية مش هتقبل مش هترضي شكلك بايخ انا هألاقيها من مين ولا من مين , أمال لو ما كنتش بكلم نفسي يا اخي كان ايه اللي حصل
الحق علية اني بافهمك وأووعيك مش احسن ما اسيبك محتاس
وانت تفهمني ليه اصلا , وانا زيي زيك
بس انا شايف الموقف من برة لكن انت جواه
جوة ايه وبرة ايه انت هتجنني وبعدين هو انت بتشوف اصلا انا غلطان اني اتكلمت مع واحد زيك
..

وهنا دخلت ام ممتاز وأنقذته من المشاجرة العنيفة التي دارت بينه وبين "نفسه" وقد احضرت له كوبا من الشاي وبعض الساندويتشات
ممتاز حبيبي انت كنت بتكلم حد
لا يا ماما انا بس كنت بافكر بصوت عالي
وايه اللي شاغل بالك يا بطل
لا عادي.. الامتحانات , اه الامتحانات هو فيه غيرها
هو انت عندك امتحانات تاني قريب
لا دا لسة بدري , عندي امتحان فسيولوجي يوم15
الشهر الجاي يعني ولا ايه
لا يا ماما يا حبيبتي الشهر دا
الله! هو مش النهاردة 13 بردو ولا انا ناسية

!!
وهنا قفز ممتاز من مكانه , وجري في اتجاه النتيجة المعلقة علي الحائط و فوجيء بان امتحانه بعد يوم واحد
يا نهااااار ابييييييض بعد بكرة وانا مش داري اتاري مرتضي كان عايز الكتاب امبارح , انا كنت فاكر لسة بدري مرتضي كان قايللي ان الامتحان بعد 5 ايام وانا ما سالتش, أعمل ايه اعمل ايه انا دلوقتي
اهدي بس يا ممتاز لسة النهاردة وبكرة يللا اقعد ذاكر بقي ما تضيعش وقت
ما اضيعش ايه؟ ولا ايه أعمل ايه اعمل ايه
وهنا سمع ممتاز صوت "نفسه" مرة اخري يهمس في شماتة
شفت .. أديك ضيعت وقتك أهو في كلام فارغ ومالوش لزمة
انت تخرس خالص انا مش ناقصك
..
وبالفعل قرر ممتاز البدء في المذاكرة لينقذ ما يمكن انقاذه , وقرر تاجيل اعتذاره لأمل ليوم الامتحان فقد رأي انه لابد وان يعتذر لها علي امل أن تتقبل اعتذاره ولا يفقد احترامها وحتي يثبت ل "لنفسه" -انه مش كلام فارغ- ففي قرارة نفسه يشعر بأن أمل ليست مجرد "صدفة".
هل ترون ان نفسه علي حق وانه كلام فارغ ؟ ام انتم من مشجعي ممتاز وقراره؟
في الحلقة القادمة: نفس المكان , وثاني امتحان , بِلا مرتضي
ولكن هناك دائما "أمل"

15 comments:

(احمد سكر ) said...

ماشاء الله

حروفك بتشد الواحد

اسلوبك جميل

هنتظر بشغف نهاية الحكايه

تحياتى

احمد سكر

Mafrousa said...

هيه و بعدين..................

حمامة said...

اول زيارة :)
جميلة موووت
فكرنى بحواره مع نفسه ده بفيلم محطه مصر :D
مش تتأخرى علينا بقى ف الحلقه الجاية

:)

dr_modymodak said...

بعتذر الاول كده عن فترة تاخيري بس غصب عني والله

بالنسبه لي انا شايف ان طالب الطب مش من حقه يحب ويتعلق ويتشد بواحده مادام لسه في سنين الدراسه اه اعجاب ممكن اخوات ماشي انما يقعد ليل ونهار يفكر فيها وياتري بتحبني مبتحبنيش

هتبقي النهايه لاسف مش لذيذه زي ما حصل لاخونا ممتاز

هو ممكن يكون دافع للمذاكره في بعض الاحيان لكن في معظمها مبيكنش كده للاسف

وانا كمان شايف ان لو طالب طب فكر في الحب والخطوبه والجواز فصعب تكون دكتوره زيه لان الحياه بعد كده هتبقي برده مش لذيذه

تحياتي في انتظار جديد ممتاز ومرتضي وامل

سنووايت said...

سكر
اهلا بزيارتك الاولي
والحكاية لسة طوييييلة وفيها حكايات كتير جوة الحكاية
تسعدني متابعتك



واحدة مفروسة
ولا أبليييين :)




حمامة
اهلا باول زيارة يا حمامة منورة المدونة
وتابعينا بقي




د/مودي
لا ما اتخرتش ولا حاجة انا عارفة احنا في ايام امتحانات وما حدش فاضي
بلنسبة لوجهة نظرك انا معاك فيها الي حد ما وهاحاول اناقشها في باقيا لحلقات
انا عارفة حلقة النهاردة مملة شوية ومافيهاش احداث بس كان لازم يبقي فيه فاصل بعد الاحداث الكتيرة في الحلقات اللي فاتت
شكرا لمتابعتك

الفارس الملثم said...

لذيذ اوي الحوار اللي عمله مع نفسه ده ..

احيانا كتير بيبقي جوه الواحد الراي ونقيضه سواء كان تجاه اشياء او تجاه ناس يعرفهم ,بس متهيالي عاطفته هي اللي اتغلب بس المهم ان امل متكسفوس مممممم

مستنين التكمله بسرعه يا سنووايت

تحياتي
محمد

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

أنا سعيد بعثوري على مدونه حضرتك

ما شاء الله ... من أول زياره قرات كل السلسله من أولها

أسلوب اكثر من رائع
و قصه بالفعل مسليه جدا

لك تحياتي

funckydoctor said...

ايه ده أنا أول مرة أدخل البلوج ده
بس جامدة تصدقى أنا كنت ناوى أعمل مدونة تقريبا عن نفس الفكرة بس كده خلاص بتقومى بالواجب
أنا بقى ماكونتش كده أنا كنت فاهم الليلة وعارف ان الثانوية ده لعبة
وكنت غاوى فيزياء ونظريات وبراهين يعنى نعم للدماغ لا للحفظ
المهم لما يكون أبوك استاذ فى طب لازم تبقى انت كمان دكتور ما هى ده مصر يا عبلة وطبعا دخلنى الطب من غير حتى ما ياخد رأى ماشوفتش استمارة التنسيق أصلا
وطبعا ما فيش كاجوال كله كلاسيك فى الكلية طبعا لدرجة انى عميل دائم عند أحد المحلات المشهورة بيتصلوا بيا لما يجيبوا قميص موديل جديد ولا حاجة
أما الترجمة فأنا كنت منفض بخمن على قد ما أقدر
المهم طبعا مطلوب منك تقدير و ترتيب وإلا هتتعلق
أنا اللى ينطبق عليا

معلش طولت عليكى لكن انتى اللى قلبتى المواجع

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

Unknown said...

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض