CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

تنويـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

أحداث هذه القصة مستوحاة من واقع كليات الطب في مصر وليست من الخيال وان كانت الشخصيات غير حقيقية وانما هي تعبر عن الواقع بكل ما فيه من جيد أو سيء

Monday, May 5, 2008

وسقطت الأقنعة

خطأ :
الطبيب لا يفقد أعصابه أبداً


-11-
قضي ممتاز ما تبقي من يومه بالمنزل او بمعني أدق بداخل غرفته يسترجع كل ماحدث اليوم.
جزء منه حزين لشعوره بفقدان اعز واقرب أصدقائه مرتضي وفي نفس الوقت الجزء الأكبر منه في قمة السعادة , فلم يكن يتخيل ابداً أن تلعب الصدفة دوراً في حياته وها هو الان يفكر بامتنان في تلك الصدفة التي جمعته ب أمل.
لم يستطع ممتاز وضع ما شعر به تجاه امل تحت مسمي معين ولكن كل ما كان يفكر به هو كيف يتمكن من الاقتراب منها اكثر وكيف يمكنه كسب ثقتها واحترامها.
*****

في المساء خرج ممتاز من غرفته لقضاء بعض الوقت مع أبيه وامه اللذان كانا لا يرانه الفترة السابقة حيث كان حبيس غرفته.
وبمجرد ان خرج عليهما تهللت أساريرهما وخاصة أباه الذي لم يره من أكثر من يومين , فكان استقبالهم لممتاز كاستقبال جمهور مشجعي النادي الاهلي لأبوتريكة.

اخيرا يا دكتور وحشناك
ازيك يا بابا , أنا اسف انا عارف اني الفترة اللي فاتت كنت مقصر معاكم بس خلاص من هنا ورايح مفيش تقصير ومفيش حبسة , خلاص افراج
ولا يهمك يا ممتاز المهم دراستك ومستقبلك وانا سمعت من والدتك اخبار كويسة عن الامتحان دا واضح ان دعوات والدتك جابت نتيجة
اه اه طبعا طبعا هو فيه زي دعوات ماما الحمدلله يا بابا , وان شاء الله الامتحان الجاي تسمع اخبار احسن و احسن
-
بس هو انتوا يا ممتاز بتروحوا تعملوا ايه في الكلية , انا يعني لا شايفك بتروح ببالطو ولا سماعة , امال بتروحوا تعملوا ايه
يا بابا السنة دي الدراسة نظري وبس , بناخد مواد كلها نظرية , الحاجات التانية دي لسة بعدين , لسة 6 سنين بحالهم
ياااااااه 6 سنين
-
شهق والد ممتاز وهو يقولها ثم اطرق برأسه قليلا وقال
يا مين يعيش
ربنا يديك الصحة وطول العمر يا ابو ممتاز
قالتها امه ثم نظرت الي ممتاز في خبث الامهات وقالت:
ونشوفه كدة عريس زي القمر
-
فضحك والد ممتاز وقال
يا رب يا ام ممتاز ونشوفه كدة دكتور كبير وناجح
ان شاء الله يا بابا
-
قالها ممتاز ثم سرح بخياله قليلاً في ذلك اليوم الذي سيصبح فيه طبيباً مسئولاً ويتحقق حلمه, ثم تذكر ما قالته والدته فتخيل نفسه وهو في كامل اناقته وفي ذراعه تشبثت عروس جميلة بردائها الأبيض , وفي هذه اللحظة ظهرت امل بصورة تلقائية واحتلت جزء كبير من خياله وافكاره وسأل نفسه تُري هل ستتحقق يوماً هذه الصورة الخيالية وتكون امل هي العروس الموعودة؟؟
****

انتبه ممتاز علي صوت رنين الهاتف فقام من مكانه ليجيب
"الو.. ايوة.. مين؟
-
وفوجيء ممتاز بمرتضي صديقه علي الطرف الاخر
"أيوة يا ممتاز انا مرتضي , ازيك عامل ايه؟
انا كويس الحمدلله , كدة برده يا مرتضي تمشي النهاردة وتسيبني بعد الامتحان , مش كفاية سبتني اقعد لوحدي وما قعدتش جنبي انا ما كنتش هأغش منك بس انت عارف اني كنت متوتر
-
انا.. ان..ااا بص بقي انا فضلت ادور عليك بعد الامتحان بس الدنيا كانت زحمة فمشيت
انا فضلت قاعد مكاني يا مرتضي زيادة عن ساعة ولا شوفتك
ايوة يا ممتاز مهو اصل اللي حصل ان..
خلاص يا مرتضي مش عايز اعرف , اللي حصل حصل
خلاص ما تزعلش مني حقك علية
-
خلاص يا مرتضي حصل خير
المهم بقي يا بطل , انا هأفوت عليك دلوقتي اخد كتاب الفسيولوجي اللي انا ما جبتوش انت عارف الامتحان قرب وانا ما جبتش الكتاب دا
-
اصابت ممتاز صدمة منعته من الكلام لوهلة فها هو الموقف يتكرر امامه مرة اخري , الان فقط عرف سبب هذه المكالمة المفاجأة والغير متوقعة , ولم يستطع ممتاز ان يمنع نفسه فقال لمرتضي
لا انا هنام دلوقتي يا مرتضي علشان بكرة فيه كلية وانا تعبان من الامتحان .. مع السلامة
ووضع السماعة بعنف وطلب من والده ووالدته أن لا يجيبا الهاتف اذا رنّ ثم دخل لينام بغرفته.
********

في الصباح توجه ممتاز الي كليته وحرص ان ينزل قبل ميعاده حتي يتجنب مقابلة مرتضي في الطريق.
دخل ممتاز المدرج ولم يدرٍ بنفسه وبعينيه اللاتي راحت تجول وتبحث في كل ارجاء المدرج عن شيء واحد أو.. شخص واحد
-
وها هي أمل تجلس وحدها في أحد الأركان ولما وقعت عيناه عليها وتصادف أن نظرت هي في اتجاهه في نفس الوقت , ارتبك ممتاز و أدار عينيه عنها بسرعة لئلا تلاحظ نظراته
-
وسار في طريقه وهو يتظاهر ببحثه عن مقعد خالي الي ان وصل الي حيث تجلس امل فتصرف وكأنه يراها لأول مرة
ايه ده!! أمل.. صباح الخير
صباح الخير , ازيك
الحمدلله كويس , وازيك انتي؟ انتي هنا من امتي؟
انا الحمدلله بخير , انا هنا من ربع ساعة و من قبل ما انت تدخل المدرج
-
ابتسمت امل وكذلك ممتاز الذي شعر للمرة الثالثة منذ قابلها بالاحراج , فقد كان واضحا جدا رؤيتها له وهو يبحث عنها بالمدرج
حاول ممتاز ان يخرج من موقفه فسألها
هو الكرسي دا فاضي ولا حد قاعد هنا
لا.. فاضي مفيش حد
فجلس ممتاز بجوار أمل وقد شعر بفرحة داخله فقد كان لكلمة "فاضي مفيش حد" وقع طيب علي قلبه , فجلسا وأخذا يتبادلان الاحاديث في انتظار دخول الدكتور.
****
وفي أثناء اندماجهما , فوجيء ممتاز وكذلك امل بشخص انقض عليهما فجأة موجهاً حديثه الي ممتاز في انفعال
بقي أنا أكلمك أقولك هاعدي عليك تقفل السكة في وشي وحتي ما يهونش عليك تعدّي علية الصبح أنت صاحب انت , وقاعد هنا في المدرج تضحك ولا علي بالك
-
نظر اليه ممتاز في دهشة وذهول ولم يدرٍ بما يجيبه فالتزم الصمت حتي وهو يري في عيون أمل مئات الأسئلة , ولما رأي مرتضي ذلك استكمل حديثه علي امل استفزاز ممتاز ليرد علي كلامه
-
ايه؟ مكسوف من نفسك واللي عملته ولا مش لاقي كلام تقوله يا صاحبي ,ماترد يا ممتاز, ما ترد يا دكتور ممتاز!!
-
كان ممتاز لازال يعاني من أثار الصدمة فكان الصمت هو جوابه الوحيد واكتفي بنظرة وجهها الي أمل محاولاً اخبارها بأنه لاداعي للقلق وكانت عينا مرتضي ترصد الموقف في غيظ شديد لتجاهل ممتاز له فحاول استفزازه اكثر وأكثر
-
ياريت تكون حليت كويس في الامتحان , طبعا نسيت مين اللي خلاك تذاكر ومين اللي فضل وراك لحد ما بقيت بتفهم , نسيت كنت عامل ازاي من اسبوعين وكنت محتاس ازاي , نسيت مين اللي وقف جنبك وشجعك, بس خلاص بقي مين لقي احبابه نسي أصحابه
-
وهنا لم يتمالك ممتاز اعصابه بل صرخ في مرتضي
بس.. بس يا مرتضي كفاية كدة , فيه ايه هو انا علشان ساكت لك هتسوق فيها , احترم نفسك احنا في مدرج مش في الشارع ومعانا ناس مش لوحدنا واللي بتتكلم معاه دا كان صاحبك واخوك لو عايز تتكلم كنت قلتلي وقعدنا لوحدنا نتكلم مش بالطريقة دي
-
وهنا لم تجد امل مفر من ان تلملم أشيائها وتجري خارج المدرج بعد الاحراج الذي تسبب فيه مرتضي لها , فوقف ممتاز مكانه حائراً لا يدري هل يجري ويلحق بها ويعتذر عن الطريقة التي تحدث بها مرتضي أم يستكمل شجاره مع مرتضي ليصل معه الي حل؟!
لو كنت مكان ممتاز ماذا كنت ستفعل؟؟
الاجابة علي هذا السؤال في الحلقة القادمة

15 comments:

Mafrousa said...

هييييييييييييه
انا اول تعليق علشان تعرفى انا متابعه ازاى القصه..و باين عليها احلوت....انا لو من ممتاز اسيب مرتضى و اروح اقعد فى حته تانيه..بس برضه ما يروحش ورا امل علشان مرتضى واضح انه مش كويس و ممكن يلقح بالكلام كل لما يشوفهم و ده حيحرج ممتاز و أمل
...انا متشوقه اعرف حيعمل ايه ممتاز...اكملى سيرى على بركة الله يا نوورمندى

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

ممتاز اتصرف كويس لما قعد يعاتب صاحبه بس من المفروض انه يروحوري أمل بعد كدة ويعتذر لها ويفهمها الموقف بعد كدة

dr_modymodak said...

مرتضي طلع ندل يا جدعان لا فعلا الواد مرتضي بقي تصرفاته غريبه من الحلقه اللي فاتت

بقي بتاع مصلحته انا شايف اللي عمله ممتاز وتصرفه كان متسرع شويه وممكن الناس يفهموا غلط ان اتنين اصحاب بيتخانقوا علشان بنت

كان ممكن ممتاز يجاري مرتضي في الكلام ويستاذن من امل وياخد مرتضي علي جمب بره المدرج خالص ويتكلموا

بس الواد مرتضي ده بدا ينرفزني

رندا said...

مرتضى يادى مرتضى

شكلة كدة اصلا بيتمنظر قدام امل
لانة دخل بموشح انة هو الى خلاة يذاكر

القانون بقى مفيهوش مرتضى
ممتاز يروح لاامل ويعتذر ليها بس مش يطول الوقفة معاها
علشان الكلام

حلوة القصة جدا
كمل ياقمرا

رندا

سنووايت said...

واحدة مفروسة
ههههههههه انا عارفة والله انك متابعة وممتاز مبسوط منك جدا
مممممم هي بجد وجهة نظر فعلا انه ما يروحش ورا امل
بس مش هاقولك بقي هو هيعمل ايه علشان تعرفي الحلقة الجاية :)
ربنا يكرمك يارب



مفقوعة مرارتي من حماتي
مهو اكيد لازم يفهمها الموقف والا كدة مستقبله هيضيع :)



د/مودي
وجهة نظر جديدة بجد
الناس ممكن تفتكر بيتخانقوا علشان بنت
ما جتش في بالي دي علي فكرة
هو فعلا ممتاز اتسرع في تصرفه بس لانه استفزه مرتضي جامد

بس وجهة نظرك مختلفة بجد وخلتني اخدت بالي من حاجات ما كنتش واخدة بالي منها
ومرتضي منرفزنا كلنا هنشوف هيعمل ايه الحلقة الجاة هو وممتاز



رندا
ودي كمان وجهة نظر مختلفة انه بيتمنظر :)
تعرفي ممكن بردو
والمفروض ان ممتاز يطلع جنتل ويروح يعتذر لامل
يا رب يسمع الكلام ويعمل كدة الحلقة الجاية :)
نورتيني

الفارس الملثم said...

يقال ان لم تستحي فافعل ما شئ , وهو ده فعلا تصرف مرتضي ..

مش عارف انا لو كنت مكان ممتاز كنت عملت ايه , بس واحد زي مرتضي ميستحقش حتي العتاب ,بعد زي ما قلتي سقطت الاقنعه..

بالنسبة لامل لازم طبعا يشرحلها الموقف ......

عنصر التشويق بيزداد في القصه ومستنين التكمله ..

تحياتي
محمد

سنووايت said...

الفارس الملثم
من الواضح ان مرتضي اصبح شخية غير مرغوب فيها في القصة :) بس المشكلة اني حتي لو طردتها من القصة فاستحالة هاقدر اطردها من واقع حياتنا اليومية
وما اكثر هذه الشخصيات في حياتنا

ولا تقلق فممتاز مش هيحاول يضحي بأمل من اجل شخص لا يستحق
ودا اللي هتدور حوله الحلقة الجاية
شكرا لمتابعتك

يوميات فنانه مفروسه جداا said...

مرتضي مين اللي يروح واراه يفهمو ولا يستاهل اساسا الواد ده منفسن عالاخر من اول الحلقات
المفروض كان طلع وارا امل البنت ذنبها ايه
يلا يا سنو كملي بقي شوقتينا
تحياتي

د. إيمان مكاوي said...

رجعتيني لأيام الكليه والحكايات الجميله دي ,أصلي كنت بحب جداً أتابع الجماعه الحبيبه دول
أسلوبك جميل ومشوق ,ربنا يوفقك

سنووايت said...

يوميات فنانة مفروسة جدا
هيعمل ايه بقي مهو صاحبه بردو ولازم يستحمله



ema
أيام الكلية دي أجمل ايام لا مسئوليات ولا اي حاجة حاسة اني هفتقدها جدا

wanna b a physician said...

انا لو منه كنت هزئته وبعدين بقا مرة تانية ابقى اعتزر لها مش قدام الواد مرتضى ده
تحياتى

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض

شركة تنظيف فلل بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض

شركة تنظيف منازل بالرياض

شركة تنظيف خزانات بالرياض

شركة رش مبيدات بالرياض

شركة مكافحة حشرات بالرياض

شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض

شركة كشف تسربات المياه بالرياض

شركة عزل خزانات بالرياض

شركة نقل اثاث بالرياض

شركة نقل اثاث

Unknown said...

شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة مكافحة النمل الابيض بالرياض